Hej,tänkte byta vardagsrumsgolvet,vilket är 16 mm parkett.
Då jag bor på bottenplan(betongplatta)
Är skillnaden stor om man lägger laminat,vilket är att föredra?,
Laminat är billigare och hårdare att gå på. Parkett är ju trä och därmed att levande material. Dyrare i inköp, men kan slipas om , vilket ger längre livslängd.
Jag vet inte, men tror nog att det blir kallare. Jag tror att parkett isolerar bättre dels pga tjockleken, men också därför att trä är porösare. Är nuvarande parkett inte möjlig att slipa, eller är den för ful?
Då lutar de nog åt parkett,finns väldigt bra kvalitetslaminat men är ju inte slipbart.
Nuvarande parkett är slipad en gång,men vill åt ett mörkare grått golv,så de blir mer enhetligt med resten.
Går att slipa och lacka i kulör,men blir inte lika fint som nytt golv..
najaden, 2017-03-29
Laminat är billigare och hårdare att gå på. Parkett är ju trä och därmed att levande material. Dyrare i inköp, men kan slipas om , vilket ger längre livslängd.
jkthn, svarade 2017-03-30
Ja de är väl helt klart bättre med parkett kvslitetsmässigt,frågan är om de blir mkt kallare med laminat som oftast är mkt tunnare?
najaden, 2017-03-30
Jag vet inte, men tror nog att det blir kallare. Jag tror att parkett isolerar bättre dels pga tjockleken, men också därför att trä är porösare. Är nuvarande parkett inte möjlig att slipa, eller är den för ful?
jkthn, 2017-03-30
Då lutar de nog åt parkett,finns väldigt bra kvalitetslaminat men är ju inte slipbart.
Nuvarande parkett är slipad en gång,men vill åt ett mörkare grått golv,så de blir mer enhetligt med resten.
Går att slipa och lacka i kulör,men blir inte lika fint som nytt golv..
hajdejebiljakukadriu, 2017-04-05
Du kan oxo lägga laminat övan på parkett vi gjorde så det blev jätte bra👍