Hej! jag går i köksrenoveringstankar och valet står mellan svarta och vita luckor... problemet är att jag inte sett några kök me svarta luckor och kan ju därför inte heller bilda mig en uppfattning... nån som har svarta luckor eller har sett några här inne? har inte själv hittat några men jag kanske sökt fel... Jag vill se riktiga kök, inte reklambilder från Ikea, ballingslöv eller nåt annat företag.. Hjälpa snälla!
Lena_c, 2009-01-16
Vi ska också renovera köket nu! Jag har ställt samma fråga som du, men bara fått hänvisningen till en IKEA bild!Vi ska ha svarta vitvaror har vi bestämt, och efter mycket tittande på nätet så har vi bestämt oss för svarta luckor! Vita blir alldeles för hård kontrast tycker jag! Men vi har dom gamla stommarna kvar, och dom är ju vita!Ovanför överskåpen ska vi måla vitt, vit list under överskåpen, vit sockel vid golvet, grå/svart mosaik, grått golv och vita väggar, ev. med något silver/metallic mönster! Till detta vitt matbord med svarta stolar!Så är våra tankar idag i alla fall!
Skulle vi ångra oss senare, så kostar det ju bara 3-4000 att måla om luckorna!
Jag ska försöka lägga upp lite kort så småningom!Lägger dig som favorit, så kan vi kanske utbyta lite tankar och ideér! Lycka till med beslutet, för det är inte lätt!:-)
retrobohem, 2009-01-16
vi går i precis samma tankar, eller ja vi har bestämt oss för att det blir svart. vi har nya rostfria vitvaror och sjösten på väggarna. Egentligen är itne sjösten helt min grej även om det är fint men allt är nyrenoverat så vi känner inte för att byta det. VIta luckor är ingen option för mig och då var det egentligen bara svart eller något trä som passar till, då blir det svart. Från Ikea är det ju riktig billigt med nya luckor oxå xå om du nu tröttnar kanske du kan sälja de gamla på blocket för att delfinansiera nya. Jag tycker din plan låter jättesnyggt, är ju såklart coolast med svart o vitt ihop.
Tagetuss, 2009-01-18
Nu har vi beställt kök och det blev svart! Vi har grått golv och vita vitvaror och gröna väggar, ska ha vitt 10x30cm kakel och svart fläkt.. nu när vi väl har bestämt så återstår dock ändå ett problem; bänkskivan! hur tänker ni där? funderingarna går mellan valnöt och ljusgråmelerad stenlaminat... känner att jag har snöat in mej, behöver hjälp!
sofieshus, 2009-01-18
Jag måste säga tvärtom "NEJ NEJ NEJ".. Inte svart kök!!!! Vi hade svart (högblankt) kök i lägenheten förut. Efter ca två veckor ångrade vi oss varpå alla OMÖJLIGA fläckar som uppkommer på dem. Värst på dagarna när solen lyser på. Svarta luckor och svarta vitvaror? Ja, smaken är ju som baken :) Visst är det SKITsnyggt irl, i katalogerna och i varuhusen, men efter en vecka blir man ganska less. Vi hade ekgolv, vita väggar, svarta stommar & vitvaror.. det var som om att kolla in i ett svart "hål" från hallen. Blanda gärna upp med lite vitt. Både vita & svarta luckor är ju också skitsnyggt.. men svarta.. Till färgen: JAA! Till att rekommendera (spec. för barnfamiljer): NEJ! Såja, vill bara dela med mig utav 2års erfarehet utav svart kök.
Lena_c, 2009-01-18
Jättebra att få höra från er med erfarenhet! Jag/vi velar fram o tillbaka, men just nu lutar det ändå åt svart! Vi väljer nog kanske halvblanka luckor! Sen tycker jag att det kommer att bli ganska mycket vitt, eftersom stommarna är vita och väggarna kommer att bli vita! Vi har heller inga småbarn som kladdar överallt! Vi kommer nog att ha en silver/antracit grå bänkskiva! I värsta fall får man väl måla om luckorna en gång till och göra dom vita!
sofieshus, 2009-01-19
Lena_C: Jag tycker det låter utmärkt, lite halvblanka tror jag funkar bättre. Svart ÄR ju bara SÅ snyggt i sig. Vi valde VITA högblanka luckor nu till nya köket i huset (samma luckor som dem svarta) och vi har aldrig kunnat blivit nöjdare :D LYCKA TIL SÅÅ MYCKET med köket iallafall lena!!!!
Lena_c, 2009-01-20
Tack sofieshus!! Precis vad jag behöver höra nu!Jag blir snart ett vrak av detta velande! Men nu kör vi på det här!I går var vi och beställde en bänkskiva, och den blir antracitgrå!Nu ska jag börja leta efter en snygg vit tapet!Jag ska försöka lägga ut lite bilder vartefter arbetet fortskrider! Há en bra dag!
retrobohem, 2009-01-20
har ni beställt Applåd från Ikea? Jag tycker det är så snyggt att de är halvblanka för högblankt är så där tycker jag. jag tänkte oxå på grå bänkskiva, jag tror det blir skitsnyggt till. vill se bilder! vi måste oxå komma igång herregud alltså.
Lena_c, 2009-01-20
Hej jojo! Eftersom min man o jag tänker resa till Thailand i 3 mån.med början dec-09 så får det bli en budget renovering! Därför behåller vi vårat gamla Marbodal kök och målar bara om luckorna! Dom är vita idag, men nu får det som sagt bli halvblanka svarta luckor!
retrobohem, 2009-01-20
Smart gjort! Våra är spegelluckor och det vill jag vrekligen itne ha så vi kan inte göra samma sak. Ha en härlig semester sen då!