Jeanette Rattfeldt: "Alla kan inreda!"

StyleRoom

Skrivet av SE

Publicerat för sen · 2226 besök
Under oktober gästspelar designföretaget Rattfeldt & Co som en av våra toppbloggare här på StyleRoom. Hennes blogg på StyleRoom hittar du här.

Vi ställde några frågor till grundaren Jeanette Rattfeldt för att få veta lite mer. 

Image title

Namn: Jeanette Rattfeldt 

Företag: Rattfeldt & Co

Yrke: Sedan 14 år tillbaka jobbar jag som Design Manager och Creative Director i eget företag. Min ambition är att vara ett stöd för företag i deras designinvesteringar; allt från rumslig gestaltning och inredningsdesign av framförallt kontor, hotell och butik till konsultuppdrag inom varumärkes- och marknadsprojekt och genomförande av kommunikationsinsatser och designstrategier för bl.a. marknads- och kommunikationsavdelningar.
Bor: Bor i en fantastisk sekelskifteslägenhet med fiskbensparkett, 3 meter i takhöjd, öppen spis och spröjsade fönster. Bostadsrätten är en hörnlägenhet på 80 kvm, fördelade i 3 rum + kök, och ligger vid Karlaplan på Östermalm i Stockholm.


Kan alla bli duktiga på att inreda?

Att ha ett yrkesliv som inredningsdesigner är inte för alla, men alla kan bli duktiga att inreda. Har man ett stort intresse för inredning och vill ha det som yrke rekommenderar jag alltid att börja med en utbildning för professionell inredningsdesign handlar om väldigt mycket mer än färg och form. För att göra ett bra jobb krävs det att man har djup teknisk kunskap, t.ex. inom matematik, färg, belysning, byggnadskonstruktion, etc. Det kräver även en kreativ ådra, att man har god människokännedom, är anpassningsbar, är innovativ och ser flera lösningar, med mera... I första anblick kan inredningsdesign ses som ett relativt lättsmält ämne men rollen som designer är extremt bred och passar bara de som kan vara både generalist och specialist på samma gång. 
För hobbyinredaren finns mängder av möjligheter. Man kan göra stora framsteg bara genom att efterapa, gå kurser och träna på att få in rätt tankemönster.

Image title

Är svenskar rädda att inreda med färg?
I Sverige vill vi inte sticka ut från mängden eller vara sämre/bättre än någon annan – och vi har även en historia bakom oss med jantelag och att lagom är bäst. Då blir det "säkra kortet" ofta den enkla lösningen. Ta en runda kring Stureplan i Stockholm så ser du att dom flesta går omkring i stilren och svartklädd high-fashion, ta en tur på Södermalm i Stockholm och märk istället att bohemchic är ledordet. Vi människor är flockdjur och vill tillhöra en grupp och ett sammanhang – därför inreder vi också precis som grannen, idolen, kompisen, osv. 

Däremot är vi väldigt trendkänsliga i Sverige och plockar upp nymodigheter snabbare än i många andra länder. Visste du t.ex. att när etablerade företag vill testa en ny produkt gör man det gärna i Sverige och Stockholm? Varför? Jo, det har nämligen visat sig att om en produkt blir framgångsrik här kommer det även fungera i resten av världen. 


Hur länge har du jobbat med inredning? 

Sedan barnsben har jag intresserat mig för kreativa ämnen och under tonåren hjälpte jag min mor att driva och göra inköp till hennes inredningsbutik. I början av 90-talet jobbade jag på inredningsarkitektbyrå och år 2001 initierade jag homestaging i Sverige. Jag etablerade då konceptet till vad som idag är hela homestylingindustrin och utbildade fastighetsmäklare inom inredning inför försäljning. Jag har även haft uppdrag som inredningsexpert för t.ex. EM Home, föreläst inom inredning vid företagsevents och gjort otaliga inredningsprojekt både i Sverige och internationellt. 


Nämn de jobb du varit mest stolt över? 
När design lyfts in i ett tidigt skede och linjerar med en verksamhets affärsmål – och då jag får vara med och påverka i ett uppdrag från start - resulterar det alltid i de mest lyckosamma lösningarna... vilket i slutändan gör att kunden blir extra nöjd. Är kunden extra nöjd, kan jag känna mig stolt! 


Vad har du för inredningsstil?
I mitt yrke jobbar jag alltid efter förutsättningar, mål och kärna – så då anpassas stilen efter de behoven. Privat inreder jag gärna mitt hem med designklassiker blandat med arvegods, jag använder sobra, svala färger och bonar med massa levande ljus och kuddar för maximal myskänsla. Resultatet blir stilrent och elegant med en personlig touch. 


Vad ser du för trender? 

Jag är en stor förespråkare för att man ska vara unik i sitt uttryck, att hitta kärnan och arbeta långsiktigt, istället för att endast utgå från modenycker. Det fantastiska just nu är att det är precis vad som är trendigt, att hitta den personliga stilen. Jag rekommenderar därför att jobba med en grund och bas att stå stadigt på i många år framöver, blanda in gammalt med nytt och förändra sedan med detaljer. 

I ropet just nu ser vi att trenden med betongmaterial håller i sig, likaså koppar- och guldinslagen som varit så populära. Naturmaterial är en långsiktig investering och stämmer bra med trendanalyserna just nu och stort kommer marmor  i alla varianter, även makrame känns aktuellt som i en stilren mjuk detalj till det mer ruffa. Färger som känns extra intressanta går i smutsiga pasteller som nude, blekrosa och champagne gärna i kombination med gråa nyanser. Dova toner i blått är också fortsatt populära färger att hålla sig till. 


Framtidsplaner? 
Förutom mina vanliga kunduppdrag jobbar jag just nu med att att ta fram några inredningprodukter som kommer finnas till försäljning på min hemsida inom kort. Under hösten jobbar jag även med att slutföra kursmaterialet för Inredningsskolan som lanseras här på StyleRoom inom den närmsta framtiden. Dessutom gör jag ett par hemliga projekt som kommer avslöjas lite senare. Gå gärna in på min hemsida rattfeldtco.com och anmäl dig till mitt nyhetsbrev för spännande lanseringar framöver. 

Här kan du läsa fler intervjuer

Image title

Kommentarer

Fler inspirerande inlägg

Visa fler utvalda inlägg